• Hvorfor vi bruker olje rik på EPA

    Hvorfor vi bruker olje rik på EPA

    Har du hørt at EPA omdannes til DHA uansett, så derfor kan du like gjerne ta en olje rik på DHA først som sist? 

    I denne artikkelen gir vi en grundig forklaring på hvorfor det er EPA som gjør jobben!

    Les mer…
    13.03.2020 10.37
  • Vitamin D er viktig for immunforsvaret!

    Vitamin D er viktig for immunforsvaret!

    Til tross for at det ikke er noen ordentlige holdepunkter for det, er det C-vitamin vi har brukt for å unngå forkjølelser i mange tiår. Fler og fler forskere antyder imidlertid at immunforsvaret vårt kan bli sterkere dersom man får i seg tilstrekkelige mengder D-vitamin.

    Les mer…
    12.03.2020 15.05
  • Få finere hår i fettsyrebalanse

    Få finere hår i fettsyrebalanse

    Norske helsemyndigheter anbefaler oss et variert kosthold med jevnlig aktivitet, og tilførsel av omega-3-fettsyrer. Omega-3 er viktig for hjerne, hjerte og syn, men visste du at det også påvirker andre deler av kroppen slik som håret?

    Hår er døde celler, men til tross for dette er håret svært levende. Det påvirkes ikke direkte av maten du spiser. Likevel kan et sunt kosthold gi finere hår. Grunnen til dette er at kostholdet påvirker hodebunnen og hårsekkene som produserer håret.

    I denne artikkelen har vi samlet en oversikt over hvilke næringsstoffer som kan hjelpe deg til en mer glansfull manke.

    Les mer…
    02.03.2020 10.01
  • Februarforsettene for hele 2020

    Februarforsettene for hele 2020

    Mange spiser og koser seg litt for mye gjennom året, og går inn i januar med tanker og nyttårsløfter om at denne gangen, da blir det annerledes. Det er fort gjort å gå litt hardt ut, for så å gi opp fordi kroppen kanskje ikke spiller helt på lag. Det tar tid å trene seg opp, og det kan være utfordrende å holde motivasjonen hele veien.

    Les mer…
    07.02.2020 15.05
  • SanOmega - en introduksjon til omega-3

    SanOmega - en introduksjon til omega-3

    Et moderne kosthold inneholder få matvarer med omega-3. Fet fisk og fiskelever er de klart viktigste og rikeste kildene. I dag benyttes ikke lever i særlig grad og det stilles spørsmål ved innholdet i oppdrettsfisk. Det er noen få vegetabilske kilder, linfrø, soya og valnøtter, men i tillegg til å være lite brukt er også oljene på en form som må konverteres i kroppen for å kunne benyttes til flere av omega-3s viktige funksjoner. Det er en prosess som ikke er særlig effektiv. Derfor er tilskudd av fiskeolje et godt og enkelt tiltak for å opprette et gunstig forhold mellom omega-3 og -6.

    Les mer…
    29.01.2020 11.41
  • Omega-3 til eldre – Fettsyrebalansen betyr mer enn du tror!

    Omega-3 til eldre – Fettsyrebalansen betyr mer enn du tror!

    Etter hvert som vi blir eldre opplever mange forskjellige plager. Alt fra blodsukkerubalanse og diabetes 2 til leddsmerter og ikke minst, demens og Alzheimers. Mange av disse plagene kan til en viss grad forebygges gjennom fornuftige valg av kosthold og livsstil, og kanskje bruk av enkelte kosttilskudd. I Norge er vi godt vant med bruk av omega-3 tilskudd, enten som en tran eller en ren fiskeolje, og for noen, plantebaserte oljer.

    Les mer…
    29.01.2020 11.34
  • FOREBYGGE FORKJØLELSE?

    FOREBYGGE FORKJØLELSE?

    Sørg for nok vitamin D!

     Utover høsten forsvinner en av våre viktige vitaminkilder; sommersola. Fra oktober til mars gir ikke sola vitamin D. I månedene fremover er det derfor mange av oss som får reduserte vitamin-D-nivåer. Dét kan være en av årsakene til at vi lettere blir forkjøla.

    Les mer…
    29.01.2020 11.22
  • Forholdet mellom omega-3 og betennelse – hva vet vi i dag?

    Forholdet mellom omega-3 og betennelse – hva vet vi i dag?

    Betennelse er et tveegget sverd. Det både reparerer vev og bryter det ned. Derfor er det viktig å vite hvilke faktorer som påvirker betennelsesfunksjonen og hva vi kan gjøre for å opprettholde en normal betennelsesrespons i kroppen.

    Les mer…
    29.01.2020 11.22