Februarforsettene for hele 2020

Februarforsettene for hele 2020

Mange spiser og koser seg litt for mye gjennom året, og går inn i januar med tanker og nyttårsløfter om at denne gangen, da blir det annerledes. Det er fort gjort å gå litt hardt ut, for så å gi opp fordi kroppen kanskje ikke spiller helt på lag. Det tar tid å trene seg opp, og det kan være utfordrende å holde motivasjonen hele veien.

Kostholdet ditt påvirker uten tvil energinivået ditt. Føler du deg sliten etter vinteren? Kom du ikke i gang i januar slik som «alle andre»? Det er kjedelig dersom du ikke får fullt utbytte av tiden fremover, da februar kan være en av de fineste vintermånedene.

Vi har samlet noen «februarforsetter»  til deg enten du kom i gang i januar eller ikke:

1. Sørg for å være i fettsyrebalanse!

Ved å være i fettsyrebalanse reduserer du risikoen for å utvikle betennelser. Generelt sett får vi i oss for mye omega-6 og for lite omega-3. EPA, som er en omega-3-fettsyre omdannes til antiinflammatoriske eikosanoider, mens arakidonsyre som er en omega-6-fettsyre omdannes til proinflammatoriske eikosanoider. Vi trenger begge deler, men det er viktig at disse fettsyrene er i balanse.

2. Sørg for å få i deg nok magnesium.

Magnesium bidrar til å redusere tretthet og utmattelse og bidrar til normal muskelfunksjon. Cellene våre er veldig følsomme for ubalanse i mineralene. I en normalsituasjon skal kalsium være på utsiden av cellen og magnesium på innsiden. Ved magnesiummangel kan Kalsium komme inn i cellen med betennelse som et resultat. Enkelte forskere hevder til og med at magnesiummangel er starten på betennelsesreaksjonene

3. Sørg for å få i deg nok vitamin D. Vitamin D er viktig for immunforsvaret

Flere leger hevder at influensatoppen kommer i årets vinterferie. På denne tiden av året er også D-vitamin-statusen vår på sitt laveste. Det er fordi vi ikke har fått omgjort D-vitamin i huden vår siden tidlig i høst.

 

4. Reduser mengden sukker i hverdagen.

Svingninger i blodsukkeret og svingninger i energinivå. Trenger vi egentlig å si noe mer? Unødvendig sukker i hverdagen er ikke veien å gå dersom du skal lykkes med «februarforsettene»

5. Start rolig og tren hardere etter hvert som du kjenner at du blir sterkere.

Dette rådet gjelder alltid når man skal komme i gang etter et lengre opphold. For å unngå skader og overbelastninger gjør du klokt i å bygge deg opp før du kjører på for fullt 😊

07.02.2020 15.05