Forholdet mellom omega-3 og betennelse – hva vet vi i dag?

Forholdet mellom omega-3 og betennelse – hva vet vi i dag?

Betennelse er et tveegget sverd. Det både reparerer vev og bryter det ned. Derfor er det viktig å vite hvilke faktorer som påvirker betennelsesfunksjonen og hva vi kan gjøre for å opprettholde en normal betennelsesrespons i kroppen.

Hvis vi får en skade, for eksempel en flis i fingeren, har nok mange opplevd at stedet blir rødt, varmt, hovent og smertefullt (alt er relativt). Og etter en stund, kommer det kanskje litt verk ut av såret. Alt dette er normalt og en viktig del av hvordan immunforsvaret vårt jobber.

Etter en stund når flisen er fjernet, reverseres prosessene og såret gror. Men hva hvis betennelsen ikke forsvinner, hvis smerten går over til å bli kronisk. I mange av dagens litt uforklarlige sykdommer er betennelse og smerte en del av symptombildet. Så lenge vi har noe som forstyrrer kroppen, som en flis eller bakterie, er forklaringen på betennelse og smerte forholdsvis grei. Men når disse mulige årsakene er fjernet, hva da? Hvorfor forsvinner ikke problemene.

En stor utfordring i dag er vårt raffinerte kosthold som ofte inneholder lite av de vitaminer og mineraler vi trenger. I tillegg har fokuset på vegetabilske fettkilder ført til en stor ubalanse mellom omega 6 fra disse kildene og omega 3 som ikke finnes i så mange matvarer. Kosthold med raffinerte matvarer byr ofte på et annet problem i tillegg, mer sukker og stivelse enn vi tåler. Det gir et forhøyet/ustabilt blodsukker som igjen gir et forhøyet insulinnivå.

Det vi kan kalle for et betennelsesdempende kosthold består først og fremst av ferske råvarer med begrenset innhold av stivelse som korn, ris, mais og potet. Alle grønnsaker som vokser over bakken, litt frukt og gode kilder til proteiner som kjøtt, fisk, fugl egg og, hvis du tåler, melkeprodukter. Ikke vær redd for fett, men finn det nivået du trives med. 4-6 timer mellom måltidene er et tegn på at du er i balanse. Dette kostholdet holder blodsukkeret stabilt gjennom dagen og gir god og jevn energi og gjør deg i stand til å holde konsentrasjonen over tid.

Det er flere grunner til at dette kostholdet er gunstig ved betennelsestilstander. Alle næringsstoffene du får i deg sørger for at prosessene i kroppen kan gå som de skal. Enzymer og antioksidanter er med på å skape et miljø som hindrer betennelse å oppstå. Et annet viktig moment er at et stabilt blodsukker holder insulinnivået lavt. For å forstå hvor viktig dette er, kan man se på hvilke problemer pasienter med dårlig regulert diabetes får etter hvert. Hjerte og kar sykdom, problemer med sirkulasjonen, nyrene, synet er noen av dem. De går også med en lavintensitetsbetennelse som man kan finne ved hjelp av mikro-CPR, en undersøkelse fastlegen kan ta.

Insulin og omega 6/3 balansen har også betydning for betennelsestilstanden i kroppen. Insulin er et livsviktig hormon som sørger for å få glukose inn i cellene. Men i tillegg sørger insulin for at en rekke næringsstoffer, som aminosyrer og magnesium, kommer inn i cellene hvor de skal gjøre jobben sin. Men insulin påvirker også stoffer som regulerer cellenes miljø med utgangspunkt i omega 3 og 6. Kombinasjonen av høyt insulin og stor overvekt av omega 6 fremmer betennelse. Det kommer av at insulin stimulerer dannelsen av omega 6 fettsyrer som er utgangspunktet for betennelsesfremmende stoffer. Derfor vil et lavere insulinnivå redusere muligheten for dannelse av de betennelsesfremmende stoffene.

I tillegg til det blodsukkerstabile kostholdet må vi se på balansen mellom omega-6 og -3. I Norge kjenner de fleste til den betennelsesdempende effekt av omega-3. Tran og fiskeolje har i generasjoner vært brukt i Norge og helseeffektene, særlig på smerte og bevegelighet, er velkjente. Men hvorfor virker det?

Ved et moderne kosthold kan forholdet mellom omega-6/3 i kroppen bli over 20:1 mens det optimale kanskje ligger rundt 2:1. Da er det naturlig at tilskudd av omega-3 vil føre til positive endringer av dette forholdet, og igjen redusere symptomer knyttet til smerte og betennelse.

Fiskeolje inneholder tre forskjellige langkjedede omega-3 fettsyrer, EPA, DPA og DHA. Forholdet mellom dem varierer med hvilken fisk som er utgangspunktet. Normalt snakkes det mest om EPA og DHA som det er mest av i en vanlig fiskeolje. De har forskjellige egenskaper og finnes i varierende konsentrasjoner i kroppen. Normalt vil EPA konverteres til DHA etter behov. Derfor er det mange som mener at EPA bør være hovedfokus i tilskuddene vi tar. 

For å vite status er det viktig å teste. En enkel blodprøve du kan ta selv hjemme vil vise hvilken balanse du har i kroppen. Det gir et godt utgangspunkt for å finne den dosen du trenger for å rette opp eventuell ubalanse. Det kan være greit å vite at selv de med sunt kosthold kan ende opp med et forhold på 8-10:1. 

Hvis du skal beskytte deg mot betennelse, eller eventuelt redusere betennelse i kroppen, er et riktig kosthold nøkkelen. Når det er på plass og blodsukkeret holdes forholdsvis stabilt gjennom dagen, må optimal balanse mellom omega-6 og -3 gjenopprettes. 

Og til slutt, over alle disse tiltakene ligger stress. Uansett hva du gjør, med et høyt stressnivå vil kroppen settes i en alarmsituasjon som innebærer en viss grad av betennelse. Du har faktisk ikke råd til å stresse over lang tid.

29.01.2020 11.22